דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלב נחייה 

מאת    [ 16/03/2011 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 5300 פעמים ]

כלב נחייה הם כלבים שמוליכים עיוורים ולקויי ראייה באופן בטוח ויכולים לסייע להם רבות בניהול אורח חיים עצמאי ע"י כך שהם יכולים לחצות את הכביש בביטחון, להיעזר בתחבורה ציבורית ללא כל חשש, לעקוף מכשולים ולהגיע ליעדם בביטחון מלא. כלב נחייה הוא בדר"כ כלב גדול ושקט כמו למשל לברדור או גולדן רטריבר.

כלבים המשמשים בתור כלב נחייה יהיו כלבים גדולים, ממושמעים שקטים וצייתנים ובעיקר מאוד אינטליגנטיים וקלים לאילוף על מנת שישרתו את בעליהם במסירות עליונה. המרכז הראשון להכשרת כלבי נחייה שנפתח בעולם היה בשנת 1929 בארה"ב ומאז מוכשרים שם מספר רב ביותר של כלבים שעוזרים לעיוורים בארה"ב ובעולם. בארץ היה ניסיון לפתוח מרכז שכזה בשנת 1953 ע"י ד"ר מנצל. המרכז פעל שנים רבות ולמעשה נסגר במהלך שנות השבעים מחוסר יכולת כלכלית להמשיך ולתפעל אותו. רק בשנות ה90 נפתחו בישראל מרכזי נחייה עבור עיוורים ומאז עיוורים שזקוקים לעזרתו של כלב נחייה לא צריכים יותר לנסוע במיוחד לארה"ב ולדעת אנגלית כדי שיהיה להם כלב.

כלב נחייה עובר כמה תחנות בדרך לפני שהוא מסיים את הכשרתו ויכול לעבוד בתפקידו החדש. גור שמיועד למטרות נחייה מועבר בגיל צעיר של 6 שבועות עד חודשיים לגור עם משפחה אומנת במשך שנה כאשר המשפחה האומנת  תפקידה להכין את הגור למצבים שאיתו יצטרך הגור להסתגל בהמשך חייו בתפקידו החדש. המצבים שאיתם הגור יתמודד כוללים חינוך גורים לצרכים, לדעת ללכת ישר עם רצועה ובמרכז המדרכה ומשמאל לבעלים ולהיות תמיד במצב של התנהגות שקטה וכמו כן לדעת לא להפריע לבעלים כאשר הם נמצאים בעבודה, בלימודים או בעמידה בתור. בנוסף לכך הגור צריך להתרגל למקומות ציבוריים, למקומות שיש בהם הרבה אנשים ובמקומות עם דלתות הנפתחות אוטומאטית וכמו כן השימוש במדרגות נעות.במהלכה של שנת האומנה המשפחה מקבלת ייעוץ מהמרכז לנחייה ובסוף השנה הכלב עובר חזרה למרכז לכלבי נחייה על מנת להעריך האם הוא כשיר לעבוד בתור כלב נחייה או לא. בין הבדיקות שהגור עובר כדי לבדוק את התאמתו לתפקידו החדש נבדקת ההתנהגות של הכלב, השליטה שלו בצרכים, יכול הריצוי שלו את הבעלים וכן רמת הכניעות והדומיננטיות של הכלב.

כלב שעובר את המבדקים ממשיך לתוכנית של 5 חודשי אימון במרכז לכלבי נחייה בהם הכלב הופך בהדרגה להיות כלב נחייה הכלב לומד להוביל את הבעלים שלו, לחצות איתו את הכביש בבטחה וללכת איתו לכל מקום כולל לעבודה וללימודים באופן כזה שלא ירגישו את הכלב במקומות בהם צריך לשרור שקט כמו בעבודה או בלימודים למשל. בתום תהליך האילוף של 5 החודשים אדם עיוור מוצמד לכלב והם מתחילים ללמוד יחד באופן אינטנסיבי במרכז לכלבי נחייה במשך חודש. הבעלים החדש לומד להתרגל לכלב ולטפל בו וכן הכלב מתרגל לבעלים החדש שלו.בהמשך, אם יש צורך בכך המרכז ממשיך ללוות את הכלב ובעליו בכל עצה והדרכה שאליה יזדקק העיוור

קיים כיום גם כלב נחייה לאוטיסטים שמאפשר יותר תקשורתיות עם אוכלוסיה זו וכן שימוש עתידי בשפה, כלב נחייה לחרשים הנקרא גם כלב שמיעה, וכן כלב לנכים המיועד להרים חפצים שנפלו לנכה שאינו יכול להשתמש בידיו.

לסיכום, כלב נחייה מאפשר לאוכלוסיה עם לקויות ראיה וכן אוכלוסיות מיוחדות אחרות איכות חיים משופרת וכן יותר עצמאות במשימות יומיומיות פשוטת ולכן עיוורים מעדיפים את העזרה של כלב נחייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב